X LO

UWAGA! WSZYSTKIE NOWE INFORMACJE BĘDĄ ZAMIESZCZANE NA STRONIE X LO

Kreatywna Edukacja

Gimnazjum nr 25 w Gdańsku jest szkołą kreatywnych umysłów, która wspiera w rozwoju i wychowuje do szczęścia.

Więcej..

Doradztwo zawodowe

W Gimnazjum nr 25 w Gdańsku zajęcia doradztwa zawodowego odbywają się na każdym poziomie kształcenia to znaczy w klasach piewszych, drugich i trzecich.

Więcej..

Współpraca z UE

W Gimnazjum nr 25 w Gdańsku realizowane są międzynarodowe projekty w ramach europejskiego programu Erasmus+ oraz eTwinning.

Więcej..

KREATYWNA EDUKACJA

Oto fragmenty credo kreatywnej pedagogiki:


"Każdy uczeń ma talenty. Zadaniem nauczyciela jest je odkryć i rozwijać.(…)"
"Lekcja to spotkanie uczniów i nauczyciela, podczas którego każdy wnosi swoje doświadczenia, pomysły, inspiruje jeden drugiego. (…)"
"Nauczyciel odgrywa różne role w procesie nauczania: mentora, tutora, organizatora, mistrza, „energizera”. Z czasem daje się „wyręczać” w tych rolach uczniowi, aby to on świadomie, odpowiedzialnie i twórczo kierował swoim dorosłym życiem. (…)"
"Istotą szkoły jest zmiana w płynnej rzeczywistości (…). Poszukujemy nowych idei, przyjaznych rozwojowi dziecka i korzystamy ze sprawdzonych dobrych praktyk.(…)"

Uczniowie naszej szkoły biorą udział w projektach profilaktycznych realizowanych w ramach projektów kreatywnej pedagogiki



Pierwszy z nich – zakładał podniesienie samooceny uczniów (w oparciu o psychologię pozytywną) oraz wzmocnienie poczucia szczęścia, satysfakcji z siebie. Podczas trwania programu uczniowie zdobywali umiejętności odróżniania potrzeb od żądań, szkolili się w zakresie określania swoich mocnych i słabych stron, poznawali sposoby budowania motywacji i utrzymania jej.

Ponadto uczestnicy projektu uczyli się sposobów rozwiązywania konfliktów i osiągania celów. Program realizowany był poprzez nowoczesne, zindywidualizowane metody pracy oparte na aktywnościach ucznia.


Wiem co jem
W naszej szkole prowadzony jest półroczny projekt podczas którego uczniowie przygotowują potrawy związane z tygodniem tematycznym miesiąca.
Przez cały okres realizacji programu klasy będą ubiegały się o tytuł „Primus Faktorus”.
W ramach programu cyklicznie raz w miesiącu uczniowie będą zdobywali wiedzę, gotowali, nagrywali działania i prezentowali podczas tygodnia: marchewki, jabłka, gruszki i pietruszki, twarogu, kaszy, brokuł i kalafiora i nowalijek, truskawki produkty i dania związane
z tematem tygodnia.

Działania różne:
- Konkurs na logotyp Faktoria Smaku
- Festiwal kuźni smaków
- Konkurs tematyczny – drużynowy
- Tworzenie wirtualnej książki „Faktoria Smaku”


Żródło:
http://www.gdansk.pl/kreatywna_pedagogika,1950,34993.html

Wejdź w buty ucznia …czyli metody, które uczeń na pewno polubi:



Narzędzie dzięki któremu uczniowie w „chmurze” tworzą wspólnie dokumenty, prezentacje, testy, rysunki.
Dzięki temu, uczniowie mogą pracować z domu, w tym samym czasie edytując jeden dokument.
Narzędzie wykorzystywane najczęściej do pracy w grupie, parach oraz do tworzenia quizów online.

Przykładowy Quiz:
http://goo.gl/forms/Pql6HXXSGE



Strona internetowa:
http://www.tagxedo.com

Za pomocą tego programu tworzymy „chmury” wyrazów – do wykorzystania w przeróżny sposób, np.: powtórzenie materiału, wprowadzenie do zajęć, wskazanie informacji kluczowych itp.
Uczniowie również mogą tworzyć własne chmury wyrazów.




Padlet jest to tablica online, która wykorzystywana może być do tworzenia komentarzy online przez uczniów i nauczyciela. Na tablicy mogą pracować wszyscy jednocześnie i wszystkie edytowane treści zostają zapisane.

Przykładowa tablica:
http://padlet.com/solowska_m/29olvn79jk7b

M.Solowska

Medialnie czyli...


Korzyści płynące z używania Internetu na lekcjach można wyliczać bez końca. Wystarczy przypomnieć, że zajęcia, które są wzbogacane o interaktywne gry i ćwiczenia są atrakcyjne dla uczniów, pozwalają szybciej pozwalają zrozumieć temat, wprowadzają elementy współpracy, rozwijają kreatywność.
W związku z tym, że szkoła dysponuje projektorami, tablicami interaktywnymi, a uczniowie mają dostęp do Wi-Fi, uczenie się za pośrednictwem Internetu to dla nas codzienność.
Poniżej przedstawiamy aplikacje i strony WWW, z których korzystamy wspólnie z uczniami.


Strona internetowa:
http://learningapps.org/

LearningApps.org to darmowa, prosta w obsłudze platforma. Umożliwia tworzenie (oraz użytkowanie, współdzielenie i publikowanie) gierek edukacyjnych w sześciu kategoriach:

  • Selekcja: quizy wielokrotnego wyboru, milionerzy, znaczenie w tekście, wykreślanka słowna;
  • Przyporządkowywanie: puzzle, tabele, mapy, obrazki, memory w różnych wersjach;
  • Porządkowanie: oś czasu i ustalanie kolejności;
  • Pisanie: wisielec, krzyżówka, tekst z lukami, uzupełnienie tabeli, quiz;
  • Narzędzia: głosowanie, matrix, czat, wspólne pisanie; kalendarz; mapa myśli, notatnik, tablica korkowa online;
  • Gry i zadania dla większej liczby graczy.
Gry edukacyjne można tworzyć i przechowywać na platformie jako prywatne, lub publiczne. Można też korzystać z gotowych gier opublikowanych przez innych użytkowników. Platforma jest wielojęzyczna (w tym polski).

Źródło:
http://www.enauczanie.com/mobilne/apps/gamifikacja/learning-apps


PRZYKŁADY GIER

Źródło:
http://learningapps.org/1157909


Źródło:
http://learningapps.org/1172388


Źródło:
http://learningapps.org/618370


Źródło:
http://www.scholaris.pl/


Portal Scholaris oferuje swoim użytkownikom wiele nowych funkcjonalności. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii oraz przygotowaniu wersji mobilnej serwisu na tableta i smartphona, z zasobów portalu można obecnie korzystać zarówno na zajęciach
w szkole lub w domu, jak również poza domem.
Udoskonalona wyszukiwarka pozwala nauczycielom i uczniom szybko znaleźć materiały do danego przedmiotu, etapu edukacyjnego,
jak również do zapisów podstawy programowej. A unowocześniony kreator umożliwia tworzenie prezentacji z wykorzystaniem zasobów publikowanych w portalu, jak również własnych.
Przy czym nauczyciel może nie tylko wysyłać różne materiały do swoich uczniów, ale również opracowywać dla nich interesujące quizy
i ćwiczenia. Wyniki uczniów otrzyma w postaci podsumowania.

Źródło:
http://www.ceo.org.pl/pl/cyfrowaszkola/news/portal-scholaris-w-nowej-odslonie

J.Zorn

Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER


Współpraca naszej szkoły z Gdańskim Inkubatorem Przedsiębiorczości STARTER trwa od zeszłego roku szkolnego.
Zostaliśmy zaproszeni do udziału w projekcie – „Lekcje Przesiębiorczości” prowadzone nową metodą gamifikacji.


Jesteśmy jedną z sześciu szkół (dwa gimnazja, w tym nasze i cztery gdańskie licea), które biorą udział w tym przedsięwzięciu.
Celem projektu jest kształtowanie kompetencji pro-przedsiębiorczych uczniów takich jak: kreatywność, otwartość, gotowość do podejmowania inicjatywy, wyzwań i ryzyka.

Chcemy to osiągnąć poprzez zastosowanie gamifikacji, jako nowoczesnej, nowatorskiej metody pobudzającej do samodzielnej i grupowej, systematycznej pracy. Dzięki niej uczniowie biorą odpowiedzialność za swój rozwój i dążą do osiągania coraz wyższych celów.
Do programu pilotażowego, który zostanie wprowadzony od II semestru 2014/2015 na lekcjach WOS i doradztwie zawodowym została wybrana klasa II a.


Źródło:
http://lekcjeprzedsiebiorczosci.pl/gamifikacja/
http://lekcjeprzedsiebiorczosci.pl/szkoly-w-projekcie/
http://www.youtube.com/watch?v=wLWg3kXlf9c&list=UUzoECo5skFInD5qr-tObZm

U. Kamińska, J. Bednarz


  • Urszula Kamińska
  • 20/04/2016

WIZYTA W RADIU PLUS

Dnia 8 kwietnia p. Urszula Kamińska wraz z jedną z naszych uczennic - Emilią Stolc, redaktorką naczelną szkolnego „Rzepa”, pojechała do Radia Plus opowiedzieć o projekcie lekcji przedsiębiorczości metodą gamifikacji. Realizowany jest on w naszej szkole we współpracy z Gdańskim Inkubatorem Przedsiębiorczości STARTER już w trzeciej edycji.
Emilia wraz z grupą “Szafkarzy” z klasy II a w składzie: Anna Węgrzyn, Aleksandra Kołecka, Klaudia Jazłowińska, Marcin Wawryn, Natalia Gurin oraz Klaudia Lewandowska, zdobyli I miejsce na najlepszy projekt w drugiej edycji. Przypominamy również, że zostanie on zrealizowany już w tym roku!
Było to z pewnością niezapomniane przeżycie i wspaniałe doświadczenie. Audycję można było wysłuchać 12 kwietnia około godziny 16.00. Mamy nadzieję, że o Gimnazjum nr 25 oraz osiągnięciach naszych uczniów jeszcze wiele usłyszymy, może nie tylko w radiu…. :)

Emilia Stolc

WIZYTA W RADIU PLUS


BYLIŚMY W „DZIEŃ DOBRY TVN”

15 stycznia został wyemitowany w „Dzień dobry TVN” materiał z lekcji przedsiębiorczości realizowanej metodą gamifikacji w naszej szkole. Zachęcamy do obejrzenia.

http://dziendobry.tvn.pl/wideo,2064,n/gamifikacja-nauka-przez-dzialanie,190929.html

U. Kamińska, J. Bednarz


  • Urszula Kamińska
  • 09/02/2016

FINAŁ GAMIFIKACJI

Finał zgamifikowanych lekcji przedsiębiorczości w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości STARTER

W tym roku, w naszej szkole trzy klasy II brały udział w zgamifikowanych lekcjach przedsiębiorczości. W każdej klasie znajdowało się około 5 sześcioosobowych grup. Każda z nich miała za zadanie stworzyć projekt, który można by było zrealizować w naszym gimnazjum. Zadanie pozornie proste okazało się ogromnym wyzwaniem. Trzeba było znaleźć odpowiednie miejsce, sponsorów, przeprowadzić ankiety, skrupulatnie policzyć wszystkie koszty związane z realizacją projektu. Na szczęście wszyscy uczestnicy poradzili sobie znakomicie z tym zadaniem. Po pół roku pracy na lekcjach WOS - u, p. Jolanta Bednarz oraz p. Urszula Kamińska wybrały po jednej grupie z każdej klasy, które najlepiej poradziły sobie z wykonaniem zadania. Wybór nie był prosty. Pojawiły się propozycje m.in. na: skate park, kącik ucznia, szkolną wypożyczalnię, huśtawki. Ostatecznie do finału przeszły trzy grupy:
1. Klasa 2e - projekt remontu sali gimnastycznej.
2. Klasa 2a - szafki szkolne.
3. Klasa 2f - kurs samoobrony.

FINAŁ GAMIFIKACJI

Finał odbył się 26 stycznia w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości STARTER. W I semestrze tego roku szkolnego w zgamifikowanych lekcjach przedsiębiorczości uczestniczyło 9 szkół i łącznie było 12 projektów. Nasi faworyci mieli wysoką konkurencję. Pojawiły się projekty takie jak: babeczkowy sklep, szkolne kino, pomoc w nauce, świat trampolin, i wiele, wiele innych. Na finał pojechała również nasza szkolna redakcja w składzie: Fotoreporterzy: Stanisław Roesler, Wojtek Drewski
Dziennikarze: Julia Rajchel, Emilia Stolc.

Nagrali całą uroczystość oraz przeprowadzili dużo wywiadów m.in. z organizatorami całego przedsięwzięcia, jury, jak i z samymi uczestnikami. Wynik okazał się być dla wszystkich miłym zaskoczeniem, gdyż aż dwie grupy z naszego gimnazjum zajęły miejsce na podium. A oto wyniki:

Miejsce I: Klasa 2a - “Projekt Szafek Szkolnych” i Miejsce II: Klasa 2f - “Kurs Samoobrony”

Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy!

Autor: Emilia Stolc kl. II a


WIZYTA TVN W SZKOLE

W poniedziałek 14 września odbyła się pokazowa lekcja przedsiębiorczości realizowana metodą gamifikacji. W roli głównej wystąpiła klasa III a. Uczniowie w grupach uzupełniali The Business Model Canvas i prezentowali go.
Lekcję oraz wywiady z uczniami i nauczycielkami: Jolantą Bednarz i Urszulą Kamińską nagrywała telewizja TVN.
Program już wkrótce zostanie wyemitowany w "Dzień dobry TVN".

Urszula Kamińsk, Jolanta Bednarz



WIELKI FINAŁ LEKCJI PRZEDSIĘBIORCZOŚCI!!!


Przez ostatni semestr uczniowie klasy II a na lekcjach WOS-u realizowali projekt "Lekcje przedsiębiorczośi" innowacyjną metodą gamifikacji.. Gamifikacja jest metodą wykorzystującą mechanikę gier w innym kontekście, po to, aby zaangażować uczestników do rozwiązania problemów i zwiększyć ich aktywność w pracy.

Inauguracja projektu odbyła się 24 września 2014 w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości STARTER. Rozpoczęła się „Grą Miejską”, która była podzielona na dwa etapy. Pierwszy z nich odbył się jeszcze na poziomie szkolnym i polegał na zaprojektowaniu narzędzia ułatwiającego codzienną pracę Panu Prezydentowi Miasta Gdańsk. Sześć zespołów, które przygotowało najciekawsze propozycje, zakwalifikowało się do udziału w drugim etapie Gry, który odbył się na terenie firm partnerujących Grze: Kemira, Business Link, Agencja rozwoju Pomorza, Pitu-Pitu i Rocket Studio. W Grze Miejskiej drużyna „Dram Team” z naszej szkoły otrzymała specjalne wyróżnienie!!!

Cykl 10 lekcji składał się z dwóch części: omówienia Szablonu Modelu Biznesowego i praktycznego jego wykorzystania do stworzenia Projektu Obywatelskiego. W pierwszej części nasi uczniowie poznawali każdy ze składników Modelu, tworzyli propozycję wartości, opisywali segmenty klientów, określali strategicznych partnerów i niezbędne zasoby, a także analizowali strukturę kosztów i przychodów. W drugiej części przygotowywali własny model konkursowy do projektu rozwiązującego lokalny problem lub potrzebę.
Realizując zajęcia w ramach projektu korzystałyśmy z platformy internetowej, na której zgromadzone były wszystkie ćwiczenia oraz poprzez którą uczniowie mogli realizować zadania dodatkowe, quizy oraz śledzić swoje postępy oraz zdobyte odznaki.

Korzystając z platformy zarządzałyśmy zadaniami, wyznaczając terminy ich realizacji, kontrolując postępy uczniów, odbierałyśmy za jej pośrednictwem odpowiedzi na zadania doskonalące i przyznawałyśmy punkty, tokeny i odznaki. Platforma w prosty i łatwy sposób pozwalała zarządzać lekcjami, a uczniom otrzymywać szybką odpowiedź zwrotną i planować swój rozwój, co jest niezbędne w gamifikacji. Projekt zakończył się konkursem i prezentacją najlepszych pomysłów w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości STARTER.

I MIEJSCE zdobyła drużyna Sweet Station - przystanek ze zdrowymi i smacznymi przekąskami w składzie:
Zuzanna Żyszkiewicz, Natalia Cichocka, Daria Dzidziul, Julia Chacińska, Oliwia Podwysocka, Sandra Szwabe, Karol Gąsienica i Kacper Płocki,

Największą liczbę odznak uzyskali: Wiktoria Derecka, Aleksandra Wawrzyniak, Artur Hamernik, Marceli Luźny, Weronika Maćkiewicz i Natalia Sczepańska.

Największą liczbę tokenów uzyskała Natalia Cichocka.

Wielkie gratulacje dla całej klasy II a za udział, zaangażowanie w projekcie i naprawdę super pomysły biznesowe oraz szczególne podziękowania dla drużyny Sweet Station!!!

Więcej na stronie:
http://lekcjeprzedsiebiorczosci.pl/wielki-final-miedzygalaktyczna-misja-gwiezdnej-akademii-zakonczona-sukcesem/

Tutoring


jest celowym, zaplanowanym procesem rozwoju ucznia, który następuje w relacji z osobą wspierającą – tutorem. Nastawiony jest on na odkrywanie talentów – mocnych stron ucznia, podtrzymywanie i efektywne rozwijanie ich.

Tutoring jest metodą rozwoju młodego człowieka, która przynosi ogromne efekty w sferze naukowej i wychowawczej. Jest inspirujący i ożywczy dla uczniów jak również dla nauczycieli. Metoda ta jest stosowana przez wiodące placówki edukacyjne na świecie!


Uczeń poprzez tutoring staje się bardziej świadomy siebie, swoich możliwości i potencjału. Wypracowuje samodzielność w rozwoju – pobudza do aktywności zarówno w uczeniu się, jak i w angażowaniu w inne działania.
Rozwija również kompetencje takie jak: współpraca, komunikatywność, przedsiębiorczość, autoprezentacja, elastyczność itp, które widoczne są zarówno w pracy zespołowej jak i indywidualnej.

Tutoring rozwojowy. Program systemowej pracy z uczniami


Celem programu jest wsparcie w rozwoju uczestników projektu, poprzez rozpoznanie ich indywidualnego potencjału.
Program jest przygotowany w taki sposób aby uczestnik mógł zdefiniować swoje mocne strony i swój potencjał rozwojowy, wyznaczyć i zrealizować założone cele, określić ścieżkę rozwoju edukacyjnego, osobistego lub/i społecznego.
Spotkania z tutorem (tutoriale) mają na celu zmotywowanie uczestnika do współpracy i czerpania radości z rozwoju w trakcie trwania projektu, jak również przygotowanie go do samodzielnego działania po jego zakończeniu.



JEŻELI CHCIAŁABYŚ/CHCIAŁBYŚ UCZESTNICZYĆ W PROGRAMIE TUTORINGU ZGŁOŚ SIĘ DO KOORDYNATORA
PANI URSZULI KAMIŃSKIEJ LUB KTÓREGOKOLWIEK TUTORA.

Lista tutorów Gimnazjum nr 25 w roku szkolnym 2016/2017
1. Jolanta Bednarz
2. Marzena Borowczak
3. Elżbieta Tokarska - Dziennik
4. Cecylia Gala
5. Magdalena Gulińska
6. Sylwia Kadłubowska - Mruk
7. Maria Kalużna
8. Urszula Kamińska
9. Ewa Kłosowska
10. Sylwia Kotowicz
11. Elżbieta Mateja
12. Elżbieta Miksa
13. Anna Mrotek
14. Magdalena Niemkiewicz
15. Alicja Płonka
16. Sylwia Sorn
17. Ewelina Szajdziuk
18. Anna Wójcik
19. Diana Zbonik
20. Joanna Zorn - Szumiło
21. Dorota Zwiefka

TOC – uczymy myśleć krytycznie


Różnice pomiędzy standardowym uczeniem, a stosowaniem teorii ograniczeń (TOC):

  • uczniowie rozumieją materiał, a nie uczą się go na pamięć
  • uczniowie wiedzą jak rozwiązywać problemy i konflikty
  • uczniowie wymyślają rozwiązania i używają własnej logiki
  • uczniowie są sami odpowiedzialni za proces uczenia się
  • uczniowie formułują związki przyczynowo skutkowe między zdarzeniami


ZASTOSOWANIE NA ZAJĘCIACH TECHNIK TOC



TAK NA LEKCJACH PRACUJE MŁODZIEŻ:


Narzędzia matematyczne


Dr Danilo Sirias stworzył narzędzia do nauki matematyki – mapy matematyczne (z ang. Problem Solving Maps – PSM). Narzędzia te mogą być stosowane na każdym etapie edukacji od szkoły podstawowej, przez gimnazjum i szkołę ponadgimnazjalną.
Mapy matematyczne umożliwiają uczniom naukę nowych pojęć w przystępnej formie, dostarczają wsparcia w uczeniu się matematyki oraz pozwalają na tworzenie strategii rozwiązywania zadań matematycznych. Wyróżniamy trzy rodzaje map do rozwiązywania problemów:


Każda z tych map ma swoje odrębne zastosowanie w procesie nauczania – uczenia się matematyki:
  1. Schemat typu przykład – wniosek stosowany jest do poznawania zależności, reguł, pojęć, definicji.
  2. Gałąź wielu reguł pomaga podczas rozwiązywania problemów, zadań wymagających zastosowania kilku reguł, twierdzeń.
  3. Łamacz matematyczny pozwala na zaplanowanie rozwiązania, a następnie rozwiązanie zadań złożonych, problemowych.


SCHEMAT TYPU PRZYKŁAD – WNIOSEK
Używany jest do nauki pojęć, reguł, definicji. Na podstawie dwóch, trzech przykładów podanych przez nauczyciela uczniowie formułują wniosek, zapisują go w chmurce, następnie podają swój przykład zastosowania zapisanej reguły.


GAŁĄŹ WIELU REGUŁ
Używana jest do ćwiczenia stosowania poznanych reguł w zadaniach, działaniach, a także do analizy rozwiązań pozwalającej na poznanie ogólnej metody rozwiązania. Uczniowie otrzymują dwa typy gałęzi: pierwsza – na podstawie metody zapisanej w chmurkach uczniowie rozwiązują zadanie, druga – na podstawie rozwiązania młodzież uzupełnia w chmurkach stosowane zasady.


ŁAMACZ MATEMATYCZNY
Trzecia mapa matematyczna. Stosowana jest do analizy, planowania rozwiązań oraz rozwiązywania zadań problemowych. Do tego typu mapy nie możliwe jest skonstruowanie ogólnego schematu. Jego struktura zależy od zadania. Łamacz matematyczny jak sama nazwa wskazuje, rozbija zadania na krótkie, mniejsze etapy. Pozwala na zaplanowanie drogi rozwiązania zadania za pomocą małych kroków.



U.Młynarczyk

Projekt to celowe działanie wykonywane z całego serca

- H. Kilpatrick



Co to jest PROJEKT?
  • To cykl zaplanowanych działań, związanych z realizacją treści programowych, które są realizowane przez grupę uczniów
  • To jedna z ciekawszych form organizowania procesu kształcenia
  • Jest metodą kształtującą wiele umiejętności oraz integrującą wiedzę z różnych dyscyplin naukowych
  • Dobry projekt to taki, który pogłębia szkolną edukację i jest powiązany z programem, a zarazem odpowiada zainteresowaniom uczniów i wiąże sensowną działalność praktyczną z pracą umysłową

Stosując metodę projektów rozwijamy u uczniów umiejętność:

  • Korzystania z różnych źródeł informacji
  • Operowania informacją ( dobór, selekcja, ocena)
  • Podejmowania decyzji
  • Poczucia odpowiedzialności
  • Doboru i wykorzystania posiadanej i zdobywanej wiedzy
  • Współdziałania, rozwiązywania konfliktów
  • Oceniania i samokontroli
  • Dostrzegania i formułowania problemów
  • Rozwiązywania problemów (myślenie twórcze)

Nasze Projekty:

COMENIUS
ERASMUS+
„Młodzież w działaniu”
„Żyj smacznie i zdrowo”
Obowiązkowe projekty edukacyjne
Projekty promujące zdrowy styl życia

Odkrywamy talenty...


KOMPLEKSOWY PROGRAM KSZTAŁCENIA UCZNIÓW UZDOLNIONYCH:

  • typy klas uwzględniające uzdolnienia ucznia
  • doradca edukacyjno – zawodowy pomagający odkryć pasje i talenty
  • indywidualne ścieżki edukacyjne
  • indywidualne programy nauki dla uczniów szczególnie uzdolnionych
  • przygotowanie do konkursów
  • zajęcia na uczelniach wyższych
  • udział w projekcie Zdolni z Pomorza



Kształcenie językowe


KOMPLEKSOWY PROGRAM KSZTAŁCENIA JĘZYKOWEGO:

  • kształcenie dwujęzyczne metodą CLIL,
  • zajęcia w multimedialnej pracowni językowej,
  • przygotowanie do egzaminów PET, FCE, CAE,
  • zajęcia z native speaker’em: j. angielski, hiszpański
  • międzynarodowe projekty edukacyjne,
  • fakultety anglojęzyczne: Liberal Studies Club i Science Club.



CLIL - content and language integrated learnig


Najprościej rzecz ujmując metoda CLIL polega na jednoczesnym uczeniu się języka obcego i przedmiotu np. matematyki, fizyki, chemii, historii, geografii.
Uczniowie nigdy nie uczą się ‘tylko angielskiego’ lub ‘tylko historii’. Nauka zawsze przebiega dwutorowo np. na lekcji angielskiego można dowiedzieć się ciekawych rzeczy o przebiegu reformacji w Anglii, bądź Wojnie Secesyjnej w USA. A każda lekcja historii jest świetną okazją do ćwiczenia angielskich czasów przeszłych.




JAK STOSUJEMY CLIL W NASZEJ SZKOLE?



Integracja to „scalanie, tworzenie całości z części albo włączanie jakiegoś elementu w całość”.


W odniesieniu do szkoły oznacza to długi, czasami trudny, proces scalania klasy szkolnej. Szczególnego znaczenia nabiera on w przypadku klas integracyjnych, gdzie wspólnie uczą się uczniowie pełnosprawni i niepełnosprawni.


W naszej szkole kształcimy i wychowujemy młodzież̇ w duchu integracji i tolerancji, poszanowania drugiej osoby. Rozwijamy empatie, wrażliwość na drugiego człowieka.

  • Klasy integracyjne to jedne z kilku profilowanych klas w szkole. Realizowana jest tu ta sama podstawa programowa, taka sama jest ilość godzin dydaktycznych, a uczniowie pracują w oparciu o obowiązujące w szkole podręczniki. Różnica polega nie na jakości nauczania, ale w jego sposobie. Podstawą zasadą pracy jest indywidualizacja nauczania i wychowania. Formy i metody pracy dostosowywane są do potrzeb i możliwości uczniów niepełnosprawnych. Dodatkowo na lekcji w klasie integracyjnej jest dwóch nauczycieli – przedmiotowy oraz pedagog wspomagający.
  • Uczniowie z klas integracyjnych, aktywnie uczestniczą w życiu szkoły. Wyjeżdżają na wycieczki, biorą udział w konkursach i wszelkich imprezach organizowanych na terenie szkoły. Dążymy do tego aby szkoła była miejscem, w którym każdy uczeń́ może zaspokajać́ potrzebę̨ uznania, akceptacji, samorealizacji i aktywnego twórczego działania.

  • Dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych od 8 lat organizujemy konkurs Edukacyjno – Plastyczny. W tym konkursie każde dziecko, bez względu na swoje dysfunkcje, ma możliwość wygrania, osiągnięcia sukcesu. Od dwóch lat najlepsze prace plastyczne wystawiane są w Galerii Sztuki w Gdańsku. Jest on objęty Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Gdańska a od tego roku także Honorowym Patronatem Pomorskiego Kuratora Oświaty.


UCZNIOM W KLASACH INTEGRACYJNYCH W NASZEJ SZKOLE ZAPEWNIAMY:

  1. Naukę w niewielkich oddziałach klasowych (do 20 uczniów).
  2. Obecność podczas zajęć drugiego nauczyciela wspierającego.
  3. Indywidualizację procesu nauczania dot. realizowanych treści, metod, form pracy.
  4. Bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych oraz dodatkowe zajęcia specjalistyczne(rewalidacja indywidualna, socjoterapia).
  5. Konsultacje nauczycieli dla uczniów i rodziców.
  6. Pracę z uczniem ukierunkowaną na rozwijanie indywidualnych zdolności, minimalizowanie istniejących zaburzeń rozwojowych, rozwijanie umiejętności współżycia i współpracy w grupie.

I jeszcze jedna dobra wiadomość – po kilku latach starań w końcu znikną w naszej szkole bariery architektoniczne. Pojawią się podjazdy, dostosowane toalety.
A póki co – dotarcie na wszystkie konieczne zajęcia umożliwia nam schodołaz.

Procedura organizacji indywidualnego programu nauki


Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki.

  1. Uczeń realizujący indywidualny program nauki kształci się w zakresie jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych, przewidzianych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy, według programu dostosowanego do jego uzdolnień, zainteresowań i możliwości edukacyjnych.
  2. Zezwolenia na indywidualny program nauki udziela dyrektor szkoły na wniosek osób zainteresowanych.
  3. Z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na indywidualny program nauki mogą wystąpić:
    1. uczeń – z tym że uczeń niepełnoletni za zgodą rodziców (prawnych opiekunów),
    2. rodzice (prawni opiekunowie) niepełnoletniego ucznia,
    3. wychowawca klasy lub nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek – za zgodą rodziców (prawnych opiekunów)
  4. Wniosek składa się do dyrektora szkoły za pośrednictwem wychowawcy klasy.
  5. Wychowawca klasy dołącza do wniosku opinię o predyspozycjach, możliwościach i oczekiwaniach ucznia. Opinia powinna także zawierać informację o dotychczasowych osiągnięciach ucznia.
  6. Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek o udzielenie zezwolenia na indywidualny program nauki, opracowuje indywidualny program nauki, który uczeń będzie realizował w ramach zajęć
    „Indywidualne Ścieżki Edukacyjne” (zajęcia oceniane) oraz danego przedmiotu.
  7. Dyrektor szkoły, po otrzymaniu wniosku i indywidualnego programu nauki, zasięga opinii rady pedagogicznej oraz opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
  8. Dyrektor szkoły zezwala na indywidualny program nauki w przypadku pozytywnej opinii rady pedagogicznej i pozytywnej opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
  9. Informację o realizacji indywidualnego programu nauki umieszcza się na świadectwie szkolnym.
  10. Kandydaci o ukierunkowanych i udokumentowanych zdolnościach, którym ustalono indywidualny program nauki, mają pierwszeństwo przy przyjmowaniu do szkół ponadgimnazjalnych, w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym.

Program autorski Gimnazjum nr 25


  1. Indywidualne ścieżki edukacyjne organizowane są dla uczniów uzdolnionych, zainteresowanych własnym rozwojem.
  2. Liczba uczniów mogących uczestniczyć w zajęciach: 10 - 15 osób.
  3. W zajęciach uczestniczyć mogą uczniowie chętni, jednak pierwszeństwo w przyjęciu mają uczniowie skierowani przez nauczyciela przedmiotu oraz szczególnie uzdolnieni realizujący, na podstawie decyzji dyrektora, indywidualny program nauczania.
  4. Zajęcia ISE rozszerzają treści z danego przedmiotu.
  5. Formy pracy to głównie:
    • realizacja ciekawych projektów edukacyjnych,
    • udział uczniów w zajęciach organizowanych przez uczelnie wyższe, muzea itp.,
    • przygotowanie uczniów do konkursów tematycznych,
    • przygotowanie uczniów do udziału w konkursach kuratoryjnych (laureaci – zwolnieni z egzaminu gimnazjalnego i przyjęci do wybranej szkoły ponadgimnazjalnej poza warunkami rekrutacji, finaliści otrzymują dodatkowe 10 punktów w „elektronicznym naborze do szkół ponadgimnazjalnych”),
    • zajęcia ISE są realizowane w formie fakultetu, praca ucznia jest dokumentowana i oceniana zgodnie z zasadami WSO.
  6. Każdy uczeń realizujący ISE jest zobowiązany do wzięcia udziału w dwóch konkursach rocznie, zaś w klasie trzeciej dodatkowo do udziału w konkursie kuratoryjnym.
  7. Udział uczniów w konkursach jest oceniany zgodnie z § 3 PSO. Uczeń, który nie weźmie udziału w obowiązkowym konkursie otrzymuje 0 punktów w kategorii A.
  8. Dokumentacja zajęć, włącznie z ocenami uzyskanymi przez uczniów, jest prowadzona w dzienniku zajęć dodatkowych.

Innowacje pedagogiczne


Żyjąc w XXI wieku jesteśmy świadkami wielu i to radykalnych zmian zachodzących niemal w każdej dziedzinie życia. Zmieniają się treści
i cele kształcenia, a dotychczasowe metody pracy z dziećmi nie zawsze dają zadowalające efekty. Na współczesnej szkole spoczywa więc obowiązek podejmowania wciąż nowych przedsięwzięć, mogących sprostać nie tylko aktualnym społecznym oczekiwaniom,
ale i zainteresowaniom dziecka.

Z czym intuicyjnie kojarzy się słowo innowacja? To pewnego rodzaju nowatorstwo. Nie ograniczając się jedynie do szkoły i dydaktyki, można powiedzieć, że innowacja to zmiana polegająca na wprowadzeniu czegoś jakościowo nowego. Słowo innowacja kojarzone bywa z całym szeregiem terminów bliskoznacznych, takich jak usprawnienie, ulepszenie, twórczość, nowatorstwo, rozwiązania niekonwencjonalne, modernizacja.

L.P. Nazwa zajęć Tytuł programu Numer nadany przez Pomorskiego Kuratora Oświaty
1 oddziały klasy dwujęzycznejz wykładowymjęzykiem angielskim Programy dla klasy dwujęzycznej z wiodącym językiem angielskim w klasach I – III gimnazjum 403 – 12/04
2 język angielskioddziały klasy dwujęzycznejz wykładowym językiem angielskim Brush Your English Up Doskonal Swój Angielski - program nauczania języka angielskiego dla klas dwujęzycznych z wiodącym językiem polskim i angielskim 403/11/10
3 biologia Zmodyfikowany program nauczania biologii Biologiczny Świat w klasach biologiczno-chemicznych WR.5361.23.2012.HS
4 chemia Zmodyfikowany program nauczania chemii Chemiczny Świat w klasach biologiczno-chemicznych WR.5361.23.2012.HS
5 fizyka Program nauczania fizyki Zobacz – zbadaj – zrozum w klasach politechnicznych WR.5361.25.2012.HS
6 matematyka Program nauczania matematyki Pomyśl – Policz – Poznaj w klasach politechnicznych WR.5361.26.2012
7 język polski Program nauczania języka polskiego Cudze chwalicie swego nie znacie klasach I-III gimnazjum WR.5361.27.2012.HS
8 wiedza o społeczeństwie Program nauczania wiedzy o społeczeństwie Świadomi i aktywni w działaniu w klasach I-III o profilu humanistycznym WR.5361.28.2012.HS
9 historia Program nauczania historii Historia bez tajemnic w klasach I-III o profilu humanistycznym WR.5361.29.2012.HS
10 język polski z elementami edukacji filmowej Program nauczania języka polskiego Kocham Kino w klasach I-IIIo profilu humanistycznym WR.5361.30.2012.HS
11 wychowanie fizyczne klasa usportowiona rugby Program nauczania gry w rugby Gram w rugby w szkole w klasie usportowionej WR.5361.31.2012.HS
12 język polski rozszerzonyo podstawy edukacji dziennikarskie Słowa i ludzie Program nauczania języka polskiego w klasach I – III gimnazjum rozszerzony o podstawy edukacji dziennikarskiej 403 – 11/04
13 matematyka z podstawami przedsiębiorczości Nauczanie matematykiw klasach I – III według programu Matematyka w przedsiębiorczości 403-25/05
14 przedsiębiorczość Przedsiębiorczość drogą do sukcesu Nauczanie przedsiębiorczości w klasach I – III gimnazjum 403–27/05
15 geografia Modyfikacja programu geografii dla klas I – III rozszerzona o elementy geografii turystyki według programu Geografia turystyki 403- 26/05
16 fizyka z astronomią i chemią Nauczania fizyki z astronomią i chemii według założeń programu Świat bez tajemnic 403/39/07
17 wychowanie fizyczne z taekwon-do Program nauczania wychowania fizycznego TAEKWON – DO ITF 403/38/07
18 wychowanie fizycznew ramach szkolenia sportowego TAEKWON – DO ITF dla klas I-III 403/30/2008
19 wychowanie fizyczne z Nordic Walking Program zajęć sportowych Nordic Walking 403/40/07
20 wychowanie fizycznew ramach szkolenia sportowego Cheerleaders dla klas I-III 403 /29/2008
21 biologia Program nauczania biologiiw klasach I-III gimnazjum poszerzony o wybrane elementy ścieżki prozdrowotnej i ekologicznej 403 /32/2008
22 szkolny program pracyz uczniem z dysleksją rozwojową Einstein, Andersen, Edison, Churchill …. i w Tobie drzemie geniusz 403–24/05
23 edukacja muzyczna i terapia muzyką Muzyka lekarstwem dla duszy 403/31/2008
Innowacje dla klas pierwszych wybierane są na podstawie potrzeb, zainteresowań i uzdolnień uczniów.

M.Kalużna

"Prawdziwym powodem słabych wyników w nauce jest to, że dzieci nie uczą się, jak się uczyć"

- Gardner, Ornstein i Tompson


Ocenianie kształtujące – czyli sposób nauczania oparty na wspólnej pracy nauczyciela i ucznia, w której odpowiedzialność za uczenie się spoczywa na uczniu, a nauczyciel staje się przewodnikiem w dochodzeniu do wiedzy i doskonaleniu umiejętności.

W szkole oceniamy naszych uczniów, aby:

  • znaleźć ich mocne strony,
  • stwierdzić, jakie są ich słabe strony i podjąć stosowne działania wspierające i korekcyjne
  • sprawdzić, czy metody naszej pracy i użyte środki dydaktyczne są efektywne,
  • dostarczyć uczniom, rodzicom i nauczycielom rzetelnej informacji o wynikach uczenia się, co jest niezbędne dla podejmowania wyborów dotyczących dalszej kariery uczniów.
Uczeń informowany jest przez nauczyciela o kryteriach oceny swojej pracy – Na co będę zwracał uwagę – NaCoBezu.

Każdy człowiek lepiej się uczy, gdy wie, po co się uczy i jaki jest tego cel.

Ocenianie kształtujące opiera się na współpracy pomiędzy nauczycielem, uczniem i jego rodzicami bądź opiekunami.

Przekazujemy uczniom i rodzicom informacje zwrotne, które mają na celu poinformowanie, gdzie w swojej nauce jest uczeń w obecnej chwili, gdzie powinien być i w jaki sposób może pokonać lukę między stanem obecnym a pożądanym.



E.Mateja

Czym jest pomiar dydaktyczny?


„Pomiar dydaktyczny, jako uściślone sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów, jest składnikiem warsztatu każdego nowocześnie pracującego nauczyciela”.

prof. Bolesław Niemierko

Pomiarem dydaktycznym nazywamy pomiar osiągnięć naszych uczniów – jest to sposób sprawdzenia wyników procesu dydaktycznego. Punktem wyjścia pomiaru dydaktycznego jest analiza programu nauczania pod względem celów, pozwala to na ustalenie treści nauczania
i wymagań programowych będących wykazem niezbędnych efektów kształcenia uczniów. Pomiar dydaktyczny obejmuje sprawdzanie
i ocenianie osiągnięć uczniów, a jego podstawowym i najczęstszym narzędziem jest przygotowany przez nauczyciela test sprawdzający.

DZIAŁANIA NAUCZYCIELA:
  1. Określenie przeznaczenia testu oraz analiza treści kształcenia,
  2. Sporządzenie planu testu i wybór formy zadań,
  3. Konstruowanie zadań,
  4. Opracowanie modelu poprawnych odpowiedzi (klucz i arkusz odpowiedzi),
  5. Analiza jakościowa i ilościowa,
  6. Przygotowanie wniosków do dalszej pracy.

POMIAR DYDAKTYCZNY ZE WZGLĘDU NA SWÓJ CEL DZIELI SIĘ NA DWA TYPY:
– sprawdzający – zakłada, że osiągnięcia uczniów są porównywane z wymaganiami programowymi
– różnicujący – występuje wtedy, gdy wynikowi ucznia odpowiada pewna wartość skali pomiarowej, pozwalająca na porównanie jego wyniku z wynikami innych uczniów w danej szkolnej.

CELE POMIARU DYDAKTYCZNEGO
Nauczyciel:
  • stwarza uczniowi motywację do uczenia;
  • daje informację zwrotną, co uczeń wie/umie, czego nie rozumie, itp.
  • potwierdza sukces lub niepowodzenia ucznia;
  • umożliwia modyfikację sposobu uczenia się.

K.Laskowska

"Najbardziej niezmiennym i ważnym pytaniem życia jest: Co robisz dla innych?"

- Martin Luther King Jr.


W tym roku szkolnym planujemy rozwinąć projekt WOLONTARIATU EDUKACYJNEGO. Jego założeniem jest pomoc w nauce uczniom, którzy potrzebują wsparcia.
W ramach programu organizacji studenckiej z Politechniki Gdańskiej „ Młodzi młodym” zaprosiliśmy do współpracy kilku studentów z Politechniki Gdańskiej oraz Uniwersytetu Gdańskiego.
Studenci spotykają się raz w tygodniu z uczniami z trzecich klas i pomagają im przygotować się do egzaminów gimnazjalnych, doskonaląc z nimi umiejętności matematyczne lub językowe.
Jedna ze studentek informatyki z PG uczy naszego trzecioklasistę programowania w języku C++.
W samej naszej szkole spora grupa uczniów z drugich klas wyraziła gotowość do udzielenia wsparcia w nauce swoim o rok młodszym kolegom i koleżankom.
Uczniowie naszego gimnazjum pracują, również jako wolontariusze pomagając w nauce dzieciom ze Szkoły Podstawowej nr 39.


Współpraca

Aktywnie działamy we współpracy z: